torsdag 2 februari 2012

Långsamhetens lov

I förra veckan berättade jag om föreläsningen av Owe Wikström. Nu har jag kommit en liten bit i hans bok ”Långsamhetens lov”. Precis som hans föreläsning innehåller den många filosofiska tankar och referenser till stora tänkare.

Just nu innehåller mitt liv mycket av den goda lättjan och närvaron eftersom förutsättningarna faktiskt finns för det; jag jobbar 25%, tar dagliga långpromenader i vintervädret, går på yoga, bakar bröd (faktiskt fått till det idag igen!), har långa sköna samtal med väninnor över en god fika, gör dagligen träning med mindfulness och BK, men viktigast av allt är att jag kan vara närvarande på kvällarna när familjen kommer hem. Det går verkligen att hitta något gott i allt!
Alla dessa kloka visdomar samlas i samma punkt; att vara närvarande i sig själv i just det man håller på med för stunden Age Quod Agis (visst låter det häftigt, funderar på att skriva det på väggen hemmaJ)
Men kan i alla fall inte låta bli att fundera på hur jag ska få ihop det när vardagen börjar rulla på igen… när arbetet tar 40 timmar i veckan istället för 10, även om jag då inte kommer behöva vila så ofta och kommer orka på ett annat sätt. Visst har jag blivit klokare på kuppen, men ändå...

Egentligen vet jag kanske vart skon klämmer, det handlar om att välja bort även det man vill göra. Wikström skriver ”Människan måste medvetet välja bort en mängd av alla de aktiviteter hon vill, borde och önskar för att kunna erövra åt sig ett eftertänksamhetens område. Vad det gäller är att nu och då släppa taget, förlora kontrollen, ibland låta timmar och minuter bara rinna iväg – avsiktslösa.”  Huu, så hemskt att inte få göra allt det där spännande och roliga som livet kan erbjuda, att man alltid måste välja… Att bara glida iväg i njutning i stunden är ju däremot inte så dumt.  Ett annat citat jag hittar i boken ”Man ska se till att inte vara intresserad av för mycket och inte engagera sig för mycket. Som klosteridealet; att sätta en mur mellan sig och verkligheten och innanför muren välja det man vill koncentrera sig på” av Nils Uddenberg. Men det finns ju så oändligt mycket intressant och kul att engagera sig i! Dessutom, finns det något så hemskt som folk som bara vill plocka russinen ur kakan, men inte vill vara med och engagera sig i det gemensamma arbete som krävs?
Just nu känns det som sagt som jag har en frizon från allt detta, en frizon där jag kan bara vara lyckligt närvarande eftersom min kropp inte orkar mer, men sen då??



Julrosorna trivs bra i solen på fönsterbrädan, men hur är det med deras systrar vars blommor täcks av snön?

Vet ni vad det bästa med en blogg är? Att skriva är så klart jättekul – att formulera sina tankar i skrift är välgörande, men det allra roligaste är att öppna bloggen för att se om man fått några kommentarer – det är som att öppna ett paket, varje gång J Tack för alla kommentarer jag får, det är mycket användbart och väcker nya tankar. Skriv gärna mer om dina associationer till det jag skrivit, både positivt och negativt – för jag antar att ni inte håller med om allt jag skriver…

Ha det gott!
Pernilla

4 kommentarer:

  1. Men sen dâ? Men det är just nu i detta ögonblick vi lever och andas och njuter. Sören Kirkegaard skrev för över 100 âr sedan att "vi har glömt bort att njuta av livet , att det var det som var en av meningarna med livet eller själva meningen med livet"(kommer inte sâ bra ihâg formuleringen) i vilket fall fortsätt njuta! Man fâr tillâta sig det, att bara vara. Klart att alla inte njuter av samma saker. Det svâra är att se det som jag allra helst vill njuta av, det viktigaste i mitt liv. Men om man börjar iaktaga sig själv i olika situationer och i relation med andra, utan att dömma eller känna skuld och med mycket humor,sâ kommer man sakta men säkert fram till ett svar (om nâgra âr???).Vackra bilder av dina fina blommor pâ fönsterbrädan. Oroa dig inte för det som du inte kan râda över, blommorna har ett fint snötäcke att värma sig under ute i trädgârden.
    Kram frân Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina kloka ord!! Innerst inne känner jag ju att det "bara" handlar om att njuta av den stund man har just nu - inget annat kan vi ju påverka än nuet och med det kommer svaren. Så jag antar att jag åter igen får lita till tålamodet och se vad livet har att erbjuda. Kirkegaard skrev också "att det finns inga så stora problem att man inte kan gå ifrån dem". Strax ska jag ta en riktigt skön vinterpromenad :-).
      Många kramar Pernilla

      Radera
  2. Hej Pernilla! Den boken har jag också börjat på. Väldigt mycket kloka tankar! Kul att få följa dej på bloggen!
    Kram Josefine (AT)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Josefin - kul att du vill läsa! Skriv gärna en kommentar om vad du gillar bäst i boken. Kramar Pernilla (Vi ses på fredag.)

      Radera