torsdag 16 februari 2012

Märker att jag går igång...

Oj, förra veckan skrev jag ett par inlägg som var nästan klara, men orkade inte så långt att de blev publicerade, men de gäller fortfarande... När jag kom till Företagshälsovården förra veckan hade jag skrivit ner några punkter som jag absolut behövde prata om! Veckan innan, bla. på jobbet, hade jag verkligen kännt "suget" efter att ta tag i några riktigt svåra "patientärenden". Vet att jag har kunskapen, har lyckats tidigare och känslan av att lyckas hjälpa en patient som sökt lösningar länge ger ju en häftig bekräftelse! MEN det tar massor av energi! Jag var klok nog att kunna säga Nej, detta är inte aktuellt för mig i nuläget. Det var heller ingen annan som förväntade sig annat, men problemet var att detta snurrade runt i huvudet i flera dagar ändå. Jag vet att jag tidigare har löst många problem i duschen, men där har ju inte patienterna att göra ;-) jag ska jobba på arbetstid och inte på alla andra ställen/tider! Den stora vinsten just nu var ju att jag verkligen hade observerat vad som hände, känt vad jag "ville", men handlat utifrån det som är bäst för mig = det jag faktiskt vill!
Ytterligare en erfarenhet var när jag var på träning i förra veckan. Tjejen framför mig har klara problem och mina yrkesögon kan nästan "ställa diagnos". Hela jag reagerar! Det kliar i fingrarna och jag får koncentrera mig hårt på mig själv. I en arbetssituation hade jag gått fram och hjälpt henne, men det här var ju inte på jobbet! Det var säkert jättebra för henne att hon kommit iväg på träningen, hon hade säkert blivit minst sagt förvånad och kanske kränkt om jag gjort något och jag var på träningen för att jag själv behövde träna - inget annat!! Dessutom fanns det en ledare som inte var jag!
Det är verkligen intressant att observera sig själv och se vad som händer - vilka saker runt omkring mig som är riktiga "triggers" och att jag faktiskt har strategier för att hantera dem i nuläget. Nu gäller det "bara" att fortsätta ha lagom livstempo så jag hinner vara tillräckligt närvarande för att höra vad kroppen skickar för signaler"!

/Pernilla

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅ en till duschproblemlösare!!! :-) Innan jag blev utmattad sa jag till min man att "vi måste skaffa en typ whiteboard i duschen". Det hände allt som oftast att jag rusade ut ur duschen för att leta papper o penna för att skriva ner det som fallit på plats då jag duschade! Detta är numera förbjudet i min värld, vare sej det gäller jobb el annat! Jag har bestämt att duschen är mitt huvuds viloplats och där jag ska träna på att vara här och nu! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter himla klokt att släppa det! Förr var problemet bara att jag höll på att somna om ståendes om jag inte hade något klurigt att tänka på ;-) Numera tar jag ju lite mer tid på mig innan duschen så det är möjilgt att var mindful och njuta av vattenstrålarna.

      Radera