söndag 26 februari 2012

Kreativitetens kaos

Söndag förmiddag, solen skiner och det finns så mycket jag skulle vilja hinna med en sån här dag!
Planen var ju att tvätta fönstren i köket, åtminstone på insidan. Har sedan före jul tänkt att det är mycket hög tid att få lite klarare utsikt från köket... men flera oväder har övertygat mig om att det är tur att jag inte fixat det ännu. När julgardinerna togs ner hade jag tänkt att få det lite fint och fräsht i köket igen, men julen varar väl fram till påska?? Enligt almenackan skulle idag iallafall vara en bra dag att ta tag i detta lilla projekt. MEN när solen skiner och man får vårkänningar dyker ju så mycket annat upp som känns mer stimulerande och roligt för stunden... Kommer ni ihåg den ouppfostrade hunden som hittar massor av intressanta nya vårdofter på promenaden?
Skönt uteväder (även om det är väldigt blåsigt idag också) = bra läge att klippa äppleträden,strosa runt i trädgården och ta en skön promenad. Samtidigt har jag blivit så sugen på bakning, har ju faktiskt fått till det närmare nån gång i veckan på sistone - stolt och kul med egenhändigt bakat bröd till familjen! Funderar på om det är nån mening att försöka baka på det gamla rågmjölet som står i skafferiet, kvarglömt tillsammans med alla de där jästpaketen som slängdes... Tycker inte om att slänga mat, men det vore ju himla synd att först lägga ner både arbete och ingredienser på ett bröd som sen inte blir gott...
Jaha, tvätta fönstren, klippa äppleträden, baka bröd... sen måste vi ju snart ha lunch och sen middag idag också, handla behövs... sonen vill ha hjälp med ett par saker tex. att bli klippt... Hmm, nu går min hjärna på högvarv, känner igen denna känsla, brukade leda till stress, kaos och frustration över att inte ha hunnit med någonting... Så hur gör jag nu? Om nu hunden har fått lite uppfostran hur borde den göra då? Tvätta fönstren eftersom det var den ursprungliga planen? Eller gå ut och njuta av vädret även om det känns som det står klart längre ner på "Att göra listan"? Hjälpa sonen och fixa mat känns ju som måsten att orka med. Och ska jag baka bröd imorgon där en fördeg behövs behöver jag ju förbereda det också...

Hmm, känns som jag kanske ska göra som det där ordstävet - Om du får arbetslust, lägg dig ner tills det går över... Att "Kronblomma" som min arbetskompis kallar det!
Plötsligt vet jag faktiskt inte hur jag ska hantera detta...


MEN...


Men en tur i vårsolen kan jag nog inte undvara iallafall...
/Pernilla

1 kommentar:

  1. Det är ju rätt smart att stanna upp och faktiskt fundera lite har någon berättat för mig... att skriva det här inlägget var faktiskt just en reflektionsstund! Det slutade med en riktig långpromenad efter lunchen. Sedan vila innan jag klarade storhandlingen. Till slut på kvällen propsade sonen på att bli klippt och, ja, det gick faktiskt riktigt bra det med! Resten finns ju kvar till en annan dag :-)

    SvaraRadera