tisdag 31 januari 2012

Att bli mer av den jag är ämnad att vara

Idag har jag börjat på en nybörjarkurs i Hatha Yoga! Det ska verkligen bli intressant att få träna yoga och ökad förståelse i tänket "bakom".
Jag nämnde tidigare att jag läser en bok om Mindfulness; lycka nu av Titti Holmer. Den är faktiskt klart över förväntan (erkänner mina fördomar om en gratisbok som hängde med ett magasin, speciellt med den titeln - jag trodde de tänkte presentera ett "Quick-fix", men den är riktigt bra!) Författaren är psykolog och skriver utifrån ett helhetsperspektiv. Dessutom gillar jag en psykologs betoning av kroppens betydelse ;-) "Det är genom kroppen vi upplever världen och kommer i kontakt med vår omgivning. Det ligger i kroppens natur att vara en källa till lycka." "kroppen är också grunden för all självkännedom."
Jag har ju under många år tränat Basal Kroppskännedom (BK) som är en behandlingsform som har utvecklats som en västerländsk variant från de österländska träningsformerna taichi och qigong och bygger liksom de på att träna både kropp och medvetande, det vill säga – hela människan. Dessutom har vi tagit med oss dessa kunskaper vidare in i arbetsterapin och all aktivitet som var och en av oss utför dagligen och om allt går vägen (främst med mitt tillfriskande) så ska jag i höst hålla kurs i detta; BK i Aktivitet - det blir helt enkelt världspremiär! Det kanske blir många inlägg om detta framöver, men om du är mer intresserad kan du läsa om BK på deras hemsida.

Att jobba med sig själv och öka sin självkännedom är något av det mest spännande som finns, tycker jag, men ack så svårt. Alla insikter är inte roliga och ibland är ju träning riktigt jobbigt, oavsett form. Men för att landa ner och få ny kontakt med kroppen i somras, när det var som värst, började jag med mindfulnessträning flera gånger om dagen (återkommer om detta) och nu tycker jag att jag tränat upp mig till ett riktigt bra läge med intentionen att verlkigen vara närvarande i allt jag gör, försöker verkligen att inte göra två saker samtidigt.

Nu vill jag få ihop dessa olika träningsmetoder och hitta de bästa verktygen för mig just nu. Jag tror det blir en spännande resa in i yogans värld!

Så via det viktigaste instrument jag har kan jag vara väl förankrad och stå i mina ben. Då bär de mig genom livet, vilket innebär att jag kan bli mer av den jag är ämnad att vara!

Låter det flummigt? Kanske det, men i så fall har du mycket spännande att utforska för att Du ska kunna bli mer av den Du är ämnad att vara :-) Lycka till med ditt arbete!

/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar