onsdag 18 januari 2012

Äntligen har jag bakat bröd!

Jag har ingen aning (vill inte veta) hur många paket jäst min man grymtande har slängt under senaste åren. Jag har i affären köpt jäst med föresatsen att jag vill ha hembakt bröd, min man har undrat om det är för sophinken jag köper dem... å så gång efter annan får han rätt, men snart inhandlas ett nytt paket! Jag vill ju så gärna få till det! Att baka sitt eget bröd känns så himla rätt - det blir nyttigare, godare och billigare än köpebröd och dessutom är det ju så härligt att baka; att få mixtra med olika ingredienser, kladda å knåda och inte minst doften. Bara doften är ju värd hela jobbet!

Så idag var tanken en riktig mindfull-stund med gott om tid för bara mig, degen och sinnena. Tyvärr var inte orken på samma plan... Det var eftermiddag innan jag kommit igång, valt recept - något gott, nyttigt och framför allt lättbakat.Tack Åsa för inspirationen och brödreceptet.
Började iallafall med en dryg halvtimmas stund med dagens mindfulness mantra då jag knäckte en hel påse kvarblivna valnötter från jul. Sedan var det redan dax för vila igen...

Men nu framåt kvällen (piggnade åtminstone till något så när) blev det iallafall både Valnötsbröd och ett Dinkelbröd med frukt och nötter!
Det blev härligt med nybakt bröd till middagens chili!
/Pernilla

9 kommentarer:

  1. Härligt att man kan inspirera någon då och då oxå.
    Hoppas ni gillade det lika mycket som vi. Kram

    SvaraRadera
  2. Åsa, brödet var populärt! Fmiljen är ju inte så bortskämt på nybakat, men i helgen får dom väl det hos dig :-) Jag önskar fler recept på goda, nyttiga och lättbakade bröd!

    SvaraRadera
  3. Hej Pernilla!

    En medsyster här! Ungefär lika gammal, mamma, arbetsterapeut och tyvärr även utmattad! Också jag försöker reflektera över mitt tillfrisknade genom en blogg!

    Har lagt dej som favorit, och kommer definitivt fortsätta följa din resa. Du får gärna kika in hos mej - så kan vi väl utbyta tankar?!

    Kram Malin
    (www.livetsbilder.blogspot.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! Kul att du hittar något användbart i min blogg!! har just läst vad du skrivit - intressant att se hur man tacklar vardagen på olika sätt i denna situation. Dessutom har det ju stor betydlese i vilken livssituation man har runt i kring sig. jag tror att det jobbigaste(?), men kanske viktigaste är att acceptera att just nu så är det precis så här. Med acceptera menar jag inte att man gillar det, utan mer att man erkänner för sig själv att just så här är det just nu, utan att jag värderar om det är bra eller dåligt. För mig har bloggen varit lite "att komma ut ur garderoben" För att "skaffa sig" utmattningssyndrom en andra gång var innerst inne något jag skämdes för. Skriv gärna om du har några förslag på vad du önskar att jag skulle kunna skriva om, något du har behov att dela.
      Lycka till med din process!
      /Pernilla

      Radera
    2. Jo, det är jobbigt att acceptera att det är som det är - nånstans känns det som att kapitulera och ge upp - och sånt håller vi ju inte på med - eller hur? ;-) Men jag jobbar på det varje dag - att jag duger som jag är, trots detta elände som gör mej till någon jag inte vill vara. Jag tycker det är skönt att jag kommit igång att skriva - så mycket inom mej som behövde få pysa ut! Vi hörs igen - lovar!
      /Malin

      Radera
    3. Malin, att acceptera är inte att kapitulera... men kanske behöver man kapitulera, iallfall lite, för att kunna acceptera. Viljan att vara på ett visst sätt är så ofta så mycket högre än realiteten, även när man är "frisk". För det enda vi behöver acceptera det är hur det ser ut just nu. Vi vet att livet ständigt förändras och att det som gäller just nu inte gäller imorgon eller nästa vecka. /Pernilla

      Radera
  4. Hej!
    Jag igen! Jag har nåt till dej på min blogg - tror att många skulle behöva läsa din blogg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för detta!! Nu är jag en sån novis på det här med bloggar så jag inte riktigt vet vad jag borde göra :-) Förrutom att som med det mesta, försöka fokusera på det positiva och det här låter klart positivt!

      Radera
    2. Du fick en blogaward av mej - glömde visst länken ;-). Jag länkade till din blogg från min för att jag tycker att den är läsvärd! :-)

      http://livetsbilder.blogspot.com/2012/01/liebster-blog.html

      Radera