torsdag 15 december 2011

En ouppfostrad hund

Jag gillar att använda metaforer i mitt arbete, tycker ofta att det lättare ger bilder som kan hjälpa fantasin att hitta nya lösningar. Beteendevetaren jag går hos använder också detta en hel del, så nu vet jag vad det är för fel på min hjärna :-) Jo, min hjärna är som en överaktiv hund! Den måste tränas på att hålla sig efter den aktuella stigen och inte få släppas iväg och låta löpa hur som helst... Så senaste månaderna har min hjärna gått på Uppfostringskurs! Men jag vet inte om jag lyckas så bra på det här området - det är ju så mycekt roligare att alltid hitta nya vägar, följa nya spår å fullständigt glömma bort vart man egentligen hade tänkt sig. Men å andra sidan kallar hon mig också för Energimissbrukare. Jag misstänker att det här hör ihop ;-) Intellektuellt kan jag förstå att det är mer ekonomiskt att följa en stig och hålla sig efter den och inte plocka upp massor av spännande pinnar på vägen... Att jag helt enkelt ska bli färdig och avsluta en sak i taget istället för att låta kreativiteten dra iväg å hitta massor av nya projekt som ständigt behöver göras.
Bland metaforerna är jag inte bara "en ouppfostrad hund" och "energimissbrukare" utan också "stressallergiker" - kärt barn har många namn :-) Har man en matallergi måste man ju ständigt läsa innehållsdeklarationerna, har man ett missbruk måste man undanhålla sig från lockelsen, men mitt probelm är ju att jag inte vet hur innehållsdeklarationen ser ut eller vad som kan bli en skön lockelse... Så hur ska jag veta vad jag får och inte får göra??
Ni som inte alls känner igen er i ovanstående beskrivning, kom med några förslag på hur man kan betee sig!! Eller kanske du är hundägare och kan det här med dressyrkurser??

Nu ska iallfll hjärnan ta med sig kroppen och gå till sängs.
Ha det gott!
/Pernilla

5 kommentarer:

  1. Pernilla som du förstår går jag igång direkt när du pratar hundträning ;-) Det viktigaste är att försöka omrikta hundens beteende (om den hellre vill springa iväg) och för att motivera hunden att tycka det är bättre att hålla sig på stigen måste man ha bra belöningar (ngt som hunden gärna vill ha) för att ha möjlighet att förstärka det beteende man vill ha mer av ;-) Vad som är belöning för en hund kanske inte är belöning för en annan så det gäller att hitta så många sätt som möjligt att belöna just din hund på ;-) Så sammanfattningsvis måste du komma fram till vad som är belöning för dig, dvs vad du vill ha dom motiverar dig att "hålla dig på stigen" och så måste du använda dessa belöningar för att förstärka det för att få beteendet (att hålla dig på stigen) att upprepa sig! Sen kan man jobba med utsläckning av oönskade beteenden också men det får vi ta en annan gång ;-) Sitter i bilen på väg till Arlanda och skriver från telefonen så det går inte så snabbt ;-) Stor kram och en riktigt lugn och fridefull jul & ett härligt 2012 önskar jag till dig och din fina familj <3 <3

    SvaraRadera
  2. Hej! Pernilla jag tror mig veta vad du går igenom men har igen lust att lägga ut mina tankar på nätet. Du får gärna ringa mig om du vill. Din morbror Stig. Kram och en god jul och ett gott nytt år.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att detta att välja ut just det som passar mig bäst bland allt det man vill göra, kommer efter hand när man Lârt sig observera sig själv. I varje situation där man uppmärksammat problemet med att inte fullfölja det man företagit sig, utan faller in pâ sidospâr. Nâr observationen är gjord kan man âtjärda den, för dâ är man ju medveten om den. Detta kräver ett ihärdigt arbete av att observera sig själv och sina reaktioner i olika situationer.

    SvaraRadera
  4. (Det blir så konstig tidsangivelse på mitt inlägg, men här kommer det i alla fall ...)

    En annan metafor för det här med balans skulle kunna vara Trädgården, något som ligger mig varmt om hjärtat, och som jag vet att även du tycker om!

    Så här tänker jag om Balans i min metafor om trädgården: Den som sköter om en trädgård måste vara lyhörd för dess balans; man ska aldrig föra bort något från en trädgård utan att tillföra något nytt - då blir jorden utarmad och det blir inte mödan värt att försöka odla den. Jorden blir helt enkelt trött och näringsfattig!

    För att det frö man stoppar i jorden ska växa och utvecklas på bästa sätt behövs vatten, värme, näring - allt i lagom doser, varken för mycket eller för lite. En liten planta behöver plats för att växa och utveckla sitt rotsystem, alltför mycket ogräs runtomkring kan kväva den i dess tillväxt. Ju större och starkare den blir desto mer konkurrens tål den!

    Man måste inte heller odla alla grödor på en gång, utan kan välja ut just de sorter man helst vill ha - och det måste ju inte vara så många. Resten kan man strunta i eller kanske odla en annan säsong - och om man väljer att låta jorden ligga i träda en period, så finns det grönsaker att köpa i livsmedelsbutiken!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla bra kommentarer, det är verkligen härligt att slå på datorn och se att det är fler som engageras av ämnet!! Jag ska tänka vidare på det ni skrivit och fortsätta träna - jag återkommer med rapporter om just detta längre fram.

    PS. Tidsangivelserna på bloggen verkar inte alls stämma

    SvaraRadera