söndag 15 januari 2012

Den underbara naturen!

Det har varit skönt att börja jobba, men marginalerna försvann, vilket inneburit att mina idéer till blogginlägg har fått ligga i träda :-(
Just nu är min idé att försöka beskriva året som gick, kanske kunna bli klar över varför det blev som det blev och hur det sedan kändes. Får se om jag kan göra detta på ett begripligt sätt... men kanske det kan ge bitar till mitt eget pussel som kan läggas så småning om?
Innan jag hittat en början på det kan jag dela med mig av några sköna naturupplevelser, vilket måste vara den optimala formen av mindfulness!
Igår var det vintrig sol, blåst och öppet vatten vilket skapade fantastiska iskreationer nere vid sjön som min dotter å jag upptäckte under gårdagens promenad.


Här om året var det ännu bättre förutsättningar för detta vackra fenomen. Då var jag tvungen att vända hem efter kameran för att ta massor av bilder, bla. på hästar och sjöodjur!


Ett annat häftigt naturfenomen har jag upptäckt ett par gånger i bokskogen där jag brukar promenera, nu har jag också fått ett namn på det Håris. Det står om detta på SMHIs hemsida just nu. "Håris är ett ovanligt fenomen som bildas när fukt tränger ut ur vattenindränkta trästycken vid temperaturer strax under noll grader."


Just nu läser jag en bok om Mindfulness; lycka nu av Titti Holmer. Där står en hel del tänkvärt, bla. "Hapiness is a skill". Lycka är en färdighet, alltså kan vi träna oss till lycka. Med hjälp av sinnesnärvaro använder vi oss av våra sinnen för att förflytta oss till nuet. Öva dig i det tankefria varandet.

Bland naturens fantastiska och vackra upplevelser upplever jag många stunder av lycka!
/Pernilla

1 kommentar:

  1. Hej Pernilla,
    Tittar in på din blogg för första gången, vilka otroligt härliga bilder!! Så vackra. Så "kul" att få julbrev från er, vet att Laurie alltid gör ett sådant till all släkt o vänner i Canada, ett bra sätt att sammanfatta året och faktiskt få kolla på vad som har hänt. Förstår att ni har haft en jobbig tid bakom er, hoppas att det nu vänder åt rätt håll!
    Själv har jag tagit mig ett "friår" från bank jobb. Jobbar 1-2 dagar i veckan, resten av tiden pluggar jag på Kalix Folkhögskola "Hantverk o Design" på distans. Så himla kul, jag behövde komma ifrån jobbet, försöka tänka ut vad jag vill med mitt liv och göra något helt annat. Det här var precis vad jag behöver!! Har i helgen varit i Rättvik på en "Tvånäandstickningskurs" med 13 andra stick nördiga tjejer, rena rama lyxen och kul att lära sig något jag aldrig syssalat med förut. På resan upp köpte jag tidningen Må bra, där boken som du skrev att du läser var med, hoppas kunna klura ut mycket bra i den. Massor av kramar till dig och resten av familjen från mig. Anette

    SvaraRadera