fredag 23 mars 2012

Optimist - javisst!

Jag tillbringade mina första 15 år i en optimist - ja, iallafall somrarna mellan 5-15 år kretsade mycket runt optimistjollen! Så förutom längtan till vattnet och naturen så grundlades nog den positiva livsinställningen - kan väl inte bli annat när man är en "optimist" ?!
Mina barn har också fått sig en livsdos av optimist. Började som tur var inte riktigt lika tidigt, men det har iallafall gett dem mersmak. Men nu är optimist-tiden över i vår familj (för den här gången, jag kanske får barnbarn eller nåt nån gång??), har just sålt båda båtarna och dottern är nu väldigt sugen på att ta steget upp i en lite större och racigare klass; E-jolle.
Men det innebär ju på inget sätt att den positiva livsinställningen falnar ;-) Dels hoppas jag få segla lite mer nu när hon får en båt som även passar mig (förutom att risken för ofrivilla bad är rätt överhängande) och på jobbet har jag hittat något som passar mig mycket bra "Lösningsfokuserad korttidsterapi" - att alltså få fokusera på allt det som fungerar, trots problem med sjukdom, skada eller handikapp. Det finns alltid saker å ting som är bra (eller åtminstone lite bättre) i livet, även i de svåraste stunder! Det här tänkesättet passar så klart väldigt bra i alla faser av livet - inte bara på arbetstid;-)
Visst ser det härligt ut?!
/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar