måndag 26 december 2011

Julbrev

Sedan ganska många år tillbaka brukar jag skriva ett Julbrev och skicka till släkt och vänner istället för julkort. I år var det svårt att bestämma sig för vad jag skulle skriva, hur berättar man om läget på ett "lagom å bra" sätt... Här är ett utkast som inte blev ivägskickat, men ändå beskriver en del av mina tankar:

Året 2011 blev inte som vi tänkt oss, det blev på ett annat sätt… Ni vet där på nyårsafton när man kanske ger ett nyårslöfte eller iallafall i början på året när det är lätt att tänka och drömma om hur man vill ha det – vad man vill fortsätta med och vad som skulle kunna vara bra om det blev annorlunda. Privat kanske man inte är lika tydlig som man oftast är på jobbet – verksamhetens mål och visioner är klarlagda, större möten, kurser och utveckling är inplanerade. Oftast handlar detta om vilka Prestationer man ska lyckas genomföra under året.  Jag vet att mitt nyårslöfte 2011 var det samma som 2010 – att hinna/prioritera mer tid tillsammans med mina närmsta vänner för att bara vara. Jobb, studier och ”nödvändigt” föreningsengagemang skulle inte få uppsluka all min tid, även om jag visste att mycket var inbokat.

Även om inte mycket blev som jag och vi tänkte vid nyår 2011 så har jag iallafall infriat mitt nyårslöfte med råge J - att vara långtidssjukskriven ger i alla fall Tid att vara!

Efter en sannslös vinter och vår blev jag alltså sjuk i juni, Utmattningssyndrom och har sedan dess varit sjukskriven… Det har inneburit stora omställningar och mycket arbete, i form av rehabilitering. Självklart även för övriga familjen! Efter julhelgen planerar jag att börja arbeta 25% på mitt jobb, men med mer administrativa och avgränsade arbetsuppgifter.

Egentligen vill jag inte att detta brev ska handla om ”stackars mig” utan mer om livets lärdomar. Det blir inte alltid som vi tänkt oss utan det blir så som livet blir, och vi får ta tillvara det och se vad vi kan lära och göra det bästa av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar