tisdag 20 december 2011

En julgrans tall

Mina barn har länge varit besvikna över att vi inte brukar ha julgran hemma hos oss, allt på grund av att vi aldrig firar julen hos oss. Det känns meningslöst att ta hem en gran, pynta den, njuta en dag, för att sedan komma hem till en rishög - alternativet platsgran är helt uteslutet!!! Samma visa kom upp i söndags när sonen och jag skulle ställa upp tomtarna... Plötsligt får jag en snilleblixt (kan faktiskt ske även i nuvarande tillstånd :-) med tanke på tallslyn som växer i trädgården. Jag sparade den i höstas med tanke på att sätta tallris på altanen mm så här fram mot jul. Men eftersom det fortfarande blommar i urnorna (kanske inte så vackert i december, men ändå) har jag inte haft lust att byta ut det mot tallris. Så när jag försiktigt frågar sonen om det går lika bra med tall som gran blir han mycket förtjust. Vi skrider snabbt till verket! Ut med sågen, in med snöiga tallskott (krävdes två tillsammans för att bli något så när tät - åtminstone från ena hållet :-) även en urna med blöt jord att förankra det hela i hamnade i vardagsrummet... Därefter sker traditionsenligt klädande av gran (eller tall)! Inte blev den det vackraste jag sett, men familjens njutning av denna lilla tingest uppväger allt :-))
Nu börjar man få julkänning!
/Pernilla

1 kommentar:

  1. Ja, det kanske är dags att ta fram jullådan nu - det är inte så många dagar kvar till julafton!

    Så fint det blev med en jultall - och stjärnan hänger så perfekt ovanför den! Jag kan förresten berätta att när jag var liten hade en av mina klasskamrater jultall istället för gran och det tyckte jag var så annorlunda på ett fint och nästan exotiskt sätt ;-)

    SvaraRadera