onsdag 21 december 2011

En njutbar "morgon"

Morgnar har nog varit det allra jobbigaste under de senaste månaderna (eller förmiddagar som min kära make säger skämtsamt ;-) Visst, ni som känner mig säger väl snabbt att jag aldrig varit morgonpigg - Sant, men det här är värre än värsta tonårstiden eller då jag nyseparerad bodde i en liten skrubb i Stockholm utan dusch och brukade lyckas ta mig ur sängen när sista möjliga snozzningen på väckarklockan var gjord, alltså efter 1 tim...
Det är klart, det är inte lätt att komma ur den sköna sängvärmen när inget speciellt (utom fortsatt trötthet och en å annan promenad) väntar under dagen. Men även då jag ska iväg - aldrig före kl 10, så krävs det lååång tid att vakna, ta mig upp ur sängen, väcka kroppen, äta frukost å sen börja fundera på vad som var bokat. VILKEN KAMP!
Jag försöker så långt det är möjligt att faktiskt ge mig den tid jag behöver så slipper stressreaktionerna starta i kroppen! Om jag förr klarade mig bra på 1 timmas tid från uppstigning tills jag var på väg till jobbet, så har jag nu 2 timmar. Detta ger möjlighet att ta det i den tid kroppen behöver - ibland är det tex. omöjligt att kliva direkt in i duschen, med risk för att somna om stående, halka i vätan och bryta benen... Så kanske behöver jag göra lite kroppsliga övningar (oftast Basal Krosskännedom) först, efter duschen blir det oftast Qi Gong klapp-massage tillsammans med en skön hudlotion och efter att kläderna kommit på, kommer det bästa: En lyxig frukost! För mig är fil med flingor och musli och tinade bär höjden av vardagslyx, till detta kommer dagens första kopp med örtte - gärna av vacker modell med flytande vackra blad/blommor och underbar doft! Tänk vad man kan göra för sig själv om man bara tar sig tiden :-)
Ser fram mot fler sköna morgnar!
/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar