måndag 23 september 2013

Vilken skön helg!

...trots att jag varit ganska trött (eller utmattad som det egentligen handlar om). Förkylningen har inte släppt greppet om min kropp ännu och jag utgår från att det är som de tidigare sagt på Företagshälsovården - om det för andra tar en vecka att repa sig så tar det tre för mig - okej då vet jag läget, måste ha tagit mig mer än halvvägs :-) Så fyra dagar hemma från jobbet (fre - mån) har jag verkligen behövt.
I fredags hade jag sällskap av dottern som var superförkyld - tänk då vilken möjlighet att kunna njuta av solen/halvskuggan på altanen, fika och småprata i flera timmar. Det var precis vad vi båda orkade!

Lördagens höjdpunkt var en fantastisk föreläsning av en fantastisk man Janesh Vaidya.

En mycket snygg indier som är född i en vaidyafamilj (en vaidya är en traditionell ayurvedaläkare som tar hand om hälsan i sin by) och nu reser världen runt för att förbättra hälsan i västvärlden och han har speciellt tagit Sverige till sitt hjärta. I förordet till sin bok "Maten är min medicin" ger han en riktig kärleksförklaring till vårt land och nämner speciellt frisk luft, rent vatten och en av de mest fridfulla platserna på jorden. Han skämtar om att vi kommer bli besvikna när vi kommer till himlen - vårt eget land är mycket vackrare! Rätt tänkvärt att se allt det vi har gratis runt omkring oss hela tiden med andra perspektiv.
Fokuset var på mat och många tänkvärda saker sas under eftermiddan, speciellt det här om att vi kan själva välja om vi stoppar in ohälsosam och giftig mat i vår mun eller om vi väljer det bästa för oss själva. Vi skulle väl aldrig tanka bilen med fel drivmedel bara för att det råkar vara billigare eller gå fortare...

Söndagen blev sen en skön familjedag med lite olika projekt och många gemensamma måltider. Sonen (efter viss övertalning) dammsög hela huset, maken fixade klart rabatten utanför entrén, dottern kokade äpplemos och själv grävde jag lite i trädgården - precis vad jag vill ha för att vara lycklig!

På kvällen kom en fiskbil förbi hemma på gatan! De sålde KRAV-märkt fisk av högsta kvalitet direkt utanför dörren - fantastiskt! Ytterligare en möjlighet till god och hälsosam mat.

Janesh Vaidya skulle föreläsa i Jönköping och Stockholm närmsta dagarna - har ni möjlighet så gå å lyssna, vi har så stora möjligheter att göra det bästa av våra liv!


Dagens ord:
Whether you know it or not, you are here on this planet for a mission/Janesh Vaidya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar