tisdag 10 september 2013

Egenföretagare - är det min väg?

Mitt i denna bergochdalbana som jag åkt efter att semestern tog slut så har jag nu startat Firma!
Ja tankarna om detta kom ju inte precis igår, men efter flera års funderande är det nu officiellt klart.

Som ni vet har jag ju hållt på med Basal Kroppskännedom och BK i Aktivitet i många år och förra året i oktober hölls ju världspremiären då vi höll en kurs för andra sjukgymnaster och arbetsterapeuter. När jag kom hem därifrån mådde jag hur bra som helst och när möjligheten att själv gå kurs i våras uppenbarades och det var skillnaden som fick mig på benen igen då blev det så tydligt - när förhållandena är så här väl anpassade då orkar jag ju mycket mer. Men det är klart det är ingen normal vardag precis, utan snarare "retreat". Vi börjar och slutar dagen med meditation, mat och boende fixar någon annan och hela dagen ägnas åt att öva vara i sig själv, just den här stunden och göra det bästa av den. Dessutom finns en längre lunchpaus med utrymme för både mat, vila och promenad - det är inte svårt att göra "rätt" i den här strukturen. Och jag går in i det med min egen överenskommelse i åtanke - jag utgår från mina möjligheter just den här stunden!
Så när omgivningen sett hur bra jag mår efter dessa kurser - inte minst Försäkringskassan och läkaren, har förståelsen ökat för att min arbetsförmåga tillfälligt kan vara högre än annars när jag håller dessa kurser. Så med Försäkringskassans tydliga godkännande är nu firmatecknandet klart, ny kurs i oktober nästan fulltecknad, planeringen i stort klar och det känns SÅ BRA! Min förhoppning är väl en kurs i halvåret.

Men kan ni tänka er, mitt i allt detta nya, kom så helt oväntat ett telefonsamtal från Västra Götalands regionen som till slut mynnat ut i frågan "Kan ni komma till Skövde och hålla två 5-dagars kurser här?" och inte nästa vår (som jag tänkte) utan snabbare, helst före jul. Hjälp, oj så fantastiskt kul, de tror på vår metod, de som gick premiärkursen var så nöjda, orkar jag det, får jag tjänstledigt, vad kommer FK, läkare, arbetsgivare tycka om detta?! Ja ni förstår att det satte snurr på hjärnan, men mest av det positiva slaget. Jag tror på detta, tycker det är jättekul och jag vet att jag har möjlighet att göra det här på ett balanserat sätt. Förslaget är att vi ska hålla kurserna vecka 49 och vecka 6, så då blir det ju lite spridning iallafall. Dessutom gäller det att komma ihåg - en sån här möjlighet får man liksom inte missa, kommer den nånsin komma igen?!
Min arbetsgivare verkar tro att jag ska satsa på detta på heltid nu och det känns närmast som en utopi - ja, skulle uppdragen ramla in av sig själva, med lagom fördelning, med korta resor och liten administration, ja då skulle det väl kunna vara en aktuell väg att ta, MEN så ser ju inte verkligheten ut.
Jag skulle gärna fortsätta med de bitar som fungerar på jobbet, fördelade på halvtid (hoppas jag klara i förlängningen) och sen hålla kurser någon gång i halvåret eller kanske till och med i kvartalet. Drömmen är så klart att min arbetsgivare ska se alla fördelar med att jag gör dessa kurser och ta tillvara på möjligheterna, men även om det verkar omöjligt att bli "profet i sin egen hemstad" så vore det okej ändå.

Jag behöver inte större utmaningar än så här - just nu finns det chans att få balans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar