måndag 27 augusti 2012

Seglingens betydelse för hälsan :-)



Segelklubben har börjat med en ny tradition - sista helgen på sommarlovet åker vi tre dagar till Blekinge och tränar jollesegling på havet - super härligt!

Förra året vid den här tiden var ju jag rätt dålig. Funderade på om det verkligen var möjligt att få till detta. Tack vare mina kära vänner i klubben (och familjen så klart) blev det hur bra som helst! De övertalade mig att det enda jag behövde göra var att infinna mig, allt annat skulle fixas på plats - barnen sov gemensamt, tränarna höll i seglingen och framförallt all MAT skulle fixas gemensamt! På torsdagkväll levererade alltså min man husvagn, båt, barn och fru till Pukavik. Efter att förtältet var rest åkte han hem igen för att jobba en dag till ;-) Att jag sedan mest lodade runt i mysbyxor och "sov-t-shirten" verkar ingen direkt lagt märke till (åtminstone var det ingen som sa nåt till mig ;-) Sedan var det det bästa med hela helgen - på lördagen blåste det så mycket att alla barnen inte ville segla. Är det bra? Nää, men det innebar att det stod en jolle ledig å bara väntade på mig! Jag behövde inte göra annat än ta på flytvästen, kliva i jollen och sen bara NJUTA av att forsa fram på vattnet! En av kompisarna sa efteråt att han inte sett mig så nöjd å glad nånsin! En snygg profilbild på fb blev det också ;-)

I år var det upplagd för en lika härlig repris! Till och med med ännu bättre förutsättningar för mig - dottern sommarjobbade under veckan och skulle inte komma förrän på fredag kväll. E-jollen  var alltså "min" första seglingsdagen! Helgen var en av de soligaste under hela sommaren och bjöd på blandade vindar - bästa tänkbara förutsättningar. Möjligen skulle väl havet ha bjudit på lite mer vågor eftersom det är en av de saker som vi insjöseglare behöver träna extra på.
Att vara 40+ och segla e-jolle är inte precis självklart. Avståndet under bommen är i bästa fall en halv meter och den ska man under varje gång man "slår eller gippar" - alltså byter riktning! Jag ska träna ännu mer yoga under vintern :-) Dessutom är båten väldigt lätt i förhållande till segelytan så det är full shå att hålla den på rätt köl! Jag välte bara en gång ;-) Det var hur kul som helst!!! Först på lördagen började min kropp förklara för mig att det kanske var väl gymnastiska övningar jag gjort och senare under veckan undrade mina vänner om jag ramlat ner för en trappa eller vart alla blåmärken kom från... Men det var det värt!!!

Att jag sedan inte förstått att jag inte är så himla mycket bättre än för ett år sedan som jag vill tro, det får jag främst betala för i efterhand. Trots att jag vilade flera gånger under dagarna, hade allt fixat lika suveränt som för ett år sedan, la mig redan vid 10-tiden på kvällen osv och hade det jätte trevligt, det räcker inte - upplevelser belastar hjärnan...

Simma lugnt, speciellt om du välter med båten :-)
/Pernilla

1 kommentar:

  1. Segling är terapi, jag har misstänkt detta länge.....

    //Peter

    SvaraRadera