onsdag 25 juli 2012

Jubileums Marathon och häftig Segling!

Nu har jag varit nere för räkning i över en vecka, så inlägget är inte precis dagsaktuellt... men jag vill gärna skriva om de här upplevelserna ändå!

Förra helgen var vi i Stockholmstrakten. På lördagen 14/7 var det Jubileumsmaraton efter OS 1912 i Stockholm. Mycket var upplagt på liknande sätt som då; allt från starttid, till bansträckning och klädsel. Som tur var det lite fler dricka kontroller nu än då, typ 24 istället för 5. Förra gången kom ju bara hälften i mål, en försvann och en DOG - det var tydligen väldigt varmt och med så lite vätska... Då var det knappt 70 personer som startade, nu var det över 10000 anmälda! Två av dem som var anmälda var min ena svåger och hans bästa kompis - så självklart ville vi dit och heja på!
Med tanke på hur jag mådde dan innan så var min plan väldigt lugn - öronproppar och solglasögon var på hela tiden och jag skulle inte hänga på övriga familjerna som efter starten tänkte ta T-banan och pendeln för att heja på i Sollentuna och sedan hinna tillbaka innan målgång. Nä, i lugn och ro gick jag en promenad bakom Stadion och hittade mig en gräsmatta där jag kunde breda ut regnkappan och sova en stund på, innan jag gick tillbaka för att se målgången.
Grattis Jörgen och Peter, ni var skitduktiga!!
Efteråt gick vi på Mongolisk restaurang och åt tillsammans. När vi åkte hem för kvällen var de flesta rätt trötta och jag kände mig riktigt nöjd att jag följt min planering och kände mig förhållande vis pigg.



Dagen efter hade vi kontakt med seglingskompisar som var i Stockholms skärgård med sin alldeles nya båt! De var sugna på besök och vi var jätte nyfikna på att få provsegla detta under! Så framåt eftermiddagen sammanstrålade vi i Stavsnäs och tillbringade eftermiddagen och kvällen ute på Kanholmsfjärden och kollade in Sandhamn. Det var en härlig tur, men i lite väl lätta vindar och jag fick styra typ hela tiden! Denna fantastiska båt, 46 fot lång (alltså 12 x 4 meter), var som att segla en stor jolle! Förrutom att det var ratt - jag svängde åt fel håll HELA tiden - det blir nämligen bakvänt mot ett roder och jag insåg att styr det gör jag mer med ryggmärgen än med tanken!
På Företagshälsovården säger de att jag ska Segla mera, jag verkar må så himla bra då :-)
synd bara att segling kräver så väldigt mycket mera än bara sätta sig i båten...


Tack för en underbar dag!
Nu ska snart dottern ut å segla med dem i flera dar - fy så fuskigt ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar