fredag 9 augusti 2013

7 - Orka en dag i Simrishamn

Semester kan upplevas på många olika sätt! Jag slås av skillnaden mellan det här årets semester, förra året och för två år sedan. Då för två år sedan var jag rätt dålig så det minnet är rätt luddigt, förra året var frustrerande att inte orka mer, medan i år har jag hittat ett fungerande sätt för att få vardag och semester att fungera utifrån aktuella förutsättningar. Det är rätt skönt, lättare att njuta av det som faktiskt blir gjort istället för att gräma sig över det man inte orkar.


En dag under semestern på Österlen 2011 bestämde jag och min dotter oss för att åka in till Simrishamn. Efter en skön fika, behövde jag mer vila än så - hur får man till det när man inte har nånstans att lägga sig? Jo, vi gick in i kyrkan! Där satt vi en lång stilla stund och jag låg på en bänk med proppar i öronen och ett mindfulness/avslappningsband i öronen. Det var precis vad jag behövde, så sedan kunde vi promenera runt lite på gatorna innan det var dax att återvända.
I närheten av campingen fanns ingen affär så vi skulle bara handla på vägen hem också... Vi hade planerat innan vad vi skulle ha och min dotter är mycket duktig på att fixa det som behövs, men när det inte fanns ett bra grillkött som vi hade tänkt oss, går min hjärna i baklås. Jag klarar inte tänka ut om vi har möjlighet att steka eller ta något annat istället - min dotter får helt enkelt ringa maken och på telefon försöka komma fram till en lösning...
Sedan skulle vi bara betala... Jag står i kassakön å blundar, någon försöker prata med mig och jag är helt väck, försöker fundera ut hur jag ska klara betala i kassan, kommer inte ihåg kortnumret, hur ska jag klara köra bil?? Som tur är så inser jag att jag kan lämna allt detta också till min duktiga dotter och själv gå ut till bilen!
När jag lyckas landa i bilen och återigen använt ett av mina mindfulnessprogram så har jag faktiskt återfått koncentrationen och klarar köra hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar