onsdag 9 januari 2013

Utmattning vs Trötthet

Ibland känns det frustrerande när folk verkar tro att "lite trött, ja det är väl alla". Ibland försöker jag beskriva skillnaden och ibland ger jag bara upp och kanske tänker Om du nu är så trött, varför drar inte du också ner på tempot, innan du blir så dålig som jag varit (och fortfarande är)?
För ett tag sedan pratade jag med en kär vän som har mycket erfarenhet av just detta. Hon har också en utmattningsproblematik, men mycket värre än jag. Jag pratade om tröttheten och hon rättade mig och sa "Du blir inte trött, du blir utmattad! Trött det blir alla, men det är något annat" Och det här stämmer ju. När jag efter en liten shoppingtur på stan är illamående och världen snurrar, när jag efter ett par timmar i ishallen har huvudvärk som dånar och hjärnan speedar istället för att sova, när jag en helt vanlig dag här hemma måste lägga mig på sängen och vila för att överhuvudtaget orka genom middagen - ja, så är det ju inte bara tecken på trötthet, det är utmattning!
Min vän är ett föredöme för mig om hur man kan njuta av livet utifrån just de förutsättningar man har, just nu, här i livet. Hon klarar göra en sak om dagen, alltså EN, men den får inte ta för lång tid. Det kan innebära att planera långt i förväg för att kunna gå på en halv teaterföreställning - alltså extra vila både före och efter, för att kunna njuta av åtminstone en akt! Jag vet att jag frågat henne om hennes förmåga att verka glad och inte frustrerad över att det är som det är - hon har alltid svarat självklart att det är bättre med en halv teaterförställning än ingen alls!
Det här hjälper mig verkligen att njuta av det jag har och se positivt på allt det jag kan göra i livet!

TACK KÄRA DU FÖR ATT DU FINNS!
Stora kramar till Dig
/Pernilla




Efter mycket möda har jag lyckats lägga in några bilder på årets vackra amaryllisar. Mörkt sammetsröda är de helt fantastiska, men äter upp allt ljus så de är mycket svårfotade. Så vill man fota välj vita :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar