onsdag 28 november 2012

Mitt livs idol

Dekoration i skålDu har alltid varit den jag sett upp till allra mest.

Pappa, du är vatten och vind
du är styrka och kraft
du är kunnig i allt
och jag är fortfarande din lilla flicka som vill hålla dig i handen, som vill göra dig stolt och få ditt beröm
Min kärlek till havet, vinden och naturen den har du gett mig i arv
Tack för allt du har gett mig på vägen för att kunna stå på egna ben
kraften att alltid kämpa lite till för att klara allt i livet
Tack för att du tror på mig och litat på att jag klarar det jag ger mig in på
 
Min älskade pappa fyller 70 år! GRATTIS!


Ibland läser jag Olof Röhlanders "Veckans peptalk", härom veckan lät det så här:

OM ATT TA EN CHANS

I det här yrket blir man ibland intervjuad. En person frågade mig om vad jag anser att ett bra liv innebär.

Jag svarade att ett bra liv för mig bland annat innefattar att man tar en chans.

Personen frågade då vad jag menade med det.

Jag sa att ingenting händer om man inte ibland tar en chans. Allt i en relation handlar om det. Att skaffa barn, eller adoptera, är att ta en chans. Att bryta upp och starta om är det, att flytta ihop är det. Att vara den förste att säga 'Jag älskar dig' är det.

Att ta en chans är att inte ha hela kartan uppritad för sig, men tillräckligt för att kunna prova ut en riktning och ge sig av.

Att ta en chans innebär att de potentiella möjligheterna överbryggar de kalkylerade riskerna.

Att ta en chans innebär att inte alltid gå den säkra vägen, utan att våga svänga av till vänster istället för rakt fram även om det kan göra att man åker lite vilse.

Att ta en chans är att bejaka något inom dig själv. Att lyssna till en röst som säger att vad som än händer så kommer du att klara av det.

Att ta en chans är att sluta vänta på andras gillande. Att räcka upp handen utan att först se om de andra också gör det.

Att ta en chans är att utvecklas som människa. Att ge sig själv möjligheten att vinna något, att tro på framtiden, men också finna energin i ovissheten. Det är inget ok att bära, det är en förmån.


Pappa, precis detta har du lärt mig; att ta de chanser som livet erbjuder. Tack för det!

Jag älskar dig!
/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar