söndag 29 april 2012

Min dotters bästa vän, min bästa väns dotter

Idag fyller min extradotter 16 år - GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!!

Jag har känt dig sen du var en mycket livlig grabb i mammas mage, sedan som lika livlig tjej där du iklädd tyghjälm undersökte hemmets alla vrår - helst dem med lite höjd, så som flera nivåer byrålådor. Eller några år senare när vi mammor diskuterade mängden tvätt och klädbyten (jag tyckte din mamma var väl pedantisk) du hade en underbar VIT klänning med några blommor fram och du kom in med alla tänkbara spår efter den senaste stundens målande med gatkritor på magen... Förresten, höll på att glömma, när ni var 10 månader hälsade vi på din mormor och morfar i fjällen. Vid middagen strör du mesta möjliga av maten runt dig och vår dotter sitter under bordet och röjjer alla dina spår...
Till och med när vi under flera år bodde så där 45 mil från varandra svarade du på dagis att C var din bästa vän. Det bästa kanske är att ni aldrig gått i samma klass, ens skola, eller haft exakt samma intressen - ni har aldrig behövt slita ut varandra ;-) Jo, kanske det var nära under Kommunals strejk 2003(?) När ni under flera veckors tid var tvungna att leka varje dag, vi fyra föräldrar roterade så gott vi kunde, och till slut sa min dotter "MÅSTE vi leka med dem i dag igen?!" Vi stöttade dem som strejkade, insåg verkligen vilken skillnad det skulle vara i livet som småbarnsförälder utan dagis och fritids, men tyvärr blev det knappt något resultat i de strejkandes kassa...

När ni var riktigt små sa din mamma ofta att du skulle bli en vild "pojkflicka" som spelade boll och klättrade i träd, medan vår dotter skulle sitta lugnt å stilla, läsa sina böcker och mer vara som Tjuren Ferdinand. Men tänk hur lika ni har blivit i stället - båda "lagom" mycket spring i benen, eller helst DANS i hela kroppen, läsförmågan är det verkligen inget fel på hos någon av er eller detta härliga, underbara initiativ med tydliga egna åsikter och massor av fantastiskt skratt och kärlek som ni delar med er av!

Igår, när vi traditionsenligt firade era födelsedagar tillsammans, fick du en present av min dotter - hon hade gjort ett bildspel med bilder från hela er uppväxt tillsammans och sjöng .... Gissa om vi blir rörda, tårarna rann efter kinderna :-)

Jag hoppas och tror att ni kommer följa varandra genom livet, ibland säkert på längre avstånd och ibland närmare, men att finnas där för varandra det är jag övertygad om att ni alltid kommer göra!

Jag älskar dig!
/Pernilla


1 kommentar:

  1. Jag tror o hoppas att dessa tjejer har varandra för livet o precis som deras mödrar kommer att dela livets socker o salt. Älskar er alla!!
    Kram Åsa

    SvaraRadera