fredag 7 mars 2014

Årstidernas underbara växlingar





På sportlovet var vi några dagar hos släktingar i Värmland för att få lite vinter och snö! Vi hade tur, det kom rejält med nysnö precis innan vi kom upp och första dagens längdskidåkning var helt fantastisk!!
Sedan åkte vi slalom ett par dagar. Efter den här vintern (om man ens kan klassa den som det?) var vi ju inte precis kräsna och all form av snö var trevlig snö, men att åka skidor i snöblandat regn var ju inte precis drömsenariot. När vi tog lunchpaus var associationerna mer till seglarläger än skidåkning när handskarna var så blöta att det rann om dem... Men vi njöt ändå av semester, vinter och dagar utomhus tillsammans!










Väl hemma igen anlände våren! I min trädgård blommar för första gången någonsin snödroppar. Förra året fick jag ju en kruka blommande snödroppar av en kär vän. De planterade jag så klart ut i rabatten, men under sommaren trodde jag att de blivit uppätna av några djur... Vilken otroligt positiv upplevelse det blev då att hitta dessa vackra små vita knoppar som ett hoppingivande tecken!




De små subtila tecken som går att hitta överallt i naturen skänker så mycket hopp om mer ljus, värme och en lättare tid!! Jag hoppas att den grå vintern är över även för egen del. Till helgen är min utförsäkringsperiod slut, det är dax att ansöka om sjukpenning igen och börja om på ruta ett. Vi får se vad det kommer innebära, säkert en del administrativt krångel, men förhoppningsvis inte i närheten av hur det var att bli utförsäkrad! Eftersom jag i mitt arbete möter väldigt många som är sjukskrivna och har kontakter med både Försäkringskassa och Arbetsförmedling så visste jag ju väldigt mycket om regelverk, rutiner etc. Men det har varit otroligt jobbigt och massor av energi, som jag inte har, har ändå fått pressas ur för att fixa det hela. Min man sa nyligen att jag skulle kunna skriva en hel bok om detta, både ur professionell och privat synvinkel. "Om hur systemet fungerar menar du?" sa jag, "Snarare hur det inte fungerar!" sa han... Ja, förutom det personliga lidande som drabbar så är det otroligt vilka kostnader som läggs på administration, möten etc i vårt avlånga land till väldigt liten (ingen?) nytta.

Nu längtar jag efter vårsolens strålar! Kanske, kanske kan de tränga igenom frampå dagen?!
Lev väl!
/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar