söndag 7 april 2013

Tack för ljudböckerna!







Jag har upptäckt nåt nytt! Nja, inte precis nyuppfunnet, men för mig, jag har knappt använt det tidigare, alltså ljudböcker.
Strax innan skidsemestern, när jag verkligen våndades över 75 mil i bilen, och insåg att jag skulle behöva minimera alla typer av intryck så långt det nånsin var möjligt för att inte all energi skulle rinna ut bara under transporten blev jag tipsad om att lyssna på böcker istället för att läsa dem. Alla former av långresor med bil, tåg eller flyg har alltid inneburit skön sysselsättning med böcker - både facklitteratur och romaner, tidningar och skriva på datorn. Nu var allt detta uteslutet - hur skulle jag stå ut bakom mina solglasögon och öronproppar??

Så veckan före vi skulle åka travade jag iväg till biblioteket med en lista på lästips och jag kom ut med en helt bunt ljudböcker - ifall de inte skulle vara till belåtenhet ville jag ju ha några i reserv...
Av någon anledning har jag missat att läsa Hanne-Vibeke Holsts böcker, jag antog att hon som alla andra skrev deckare, å det är jag inte mycket för. Men jag har verkligen fått mersmak - jag gillar berättelser om människor, sånt som skulle  kunna vara på riktigt! och jag blir verkligen sugen på att åka till Köpenhamn igen.
Just nu läser, eller jag menar lyssnar jag på den spännande upplösningen...


 









Dottern hittade en annan kul bok som hon trodde kunde
 passa hela familjen under några av de timmar vi skulle
 tillbringa i bilen och mycket riktigt - det blev en succé! Den räckte  till njutning för både skidresa och påskresa.







Och ljudböcker är väldigt mycket mindre krävande för koncentrationen än att läsa! Alltså kan jag njuta av en god bok utan dåligt samvete för att jag gör av med orken på "fel" saker eller att jag borde köra ett mindfulness-pass istället för att läsa när jag vilar på sängen! 

Så nästa steg är kanske att leta efter fackböcker som är inlästa... eller är det elden som flammar för mycket när jag tänker så??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar