lördag 6 april 2013

En trött lördag

Det är en helt vanlig lördag och jag gör ingenting, men nu är det okej, jag har vant mig!
Förr hade alltid helger hemma en full agenda och en del krav. Ja ni vet, först tvätta å städa, ofta något åtagande i nån förening, gärna en god middag och undan med alla måsten så fort som möjligt för att också få tid att göra det där roliga. Det där man oftast inte har tillräckligt med tid för, men som förgyller vardagen.
Men nu ser faktiskt mina helger ganska annorlunda ut. Precis som förut har vi sovmorgon så ofta som möjligt med en åtföljande brakfrukost där vi blir sittande länge tillsammans!  Men sen är skillnaden;  Städningen tar RUT hand om - stort tack för det! Tvätten är inte så krävande, går liksom att ha större överseende med än dammråttorna. Sen är det segelklubbens arbetsdag, i och för sig blev den framflyttad, isen ligger ju fortfarande tjock på sjön... Men seglargänget räknar inte in mig i arbetsstyrkan längre, så om jag kommer en stund är det bonus. Ja, faktiskt är alla ideella uppdrag bortplockade. Först hade jag jättedåligt samvete för det, men nu är jag mer realist, min energi räcker inte å då tvingas jag prioritera. Jag försöker leva på gamla meriter :-)
Så nu kan större delen av energin ägnas åt det där som förgyller, men nu är anspråken mindre. Att njuta länge av en fika på altanen i vårsolen är fantastiskt. Att spankulera runt i trädgården å titta på de små, små vårlökarna som kämpar upp i kylan, utan att få något gjort. Att länge ligga på soffan å lyssna på en bra ljudbok. Sen njuter jag ju mycket gärna av en riktigt god middag såklart, men den tillagas utifrån dagens energinivå, eller av någon annan ;-) En långpromenad hör också helgen till.
Så om det förut var 9 av 10 uppbokade helgdagar är det nu nästan tvärtom. Under påskhelgen hälsade vi på min mans familj - Jättetrevligt, men nu blir det lugnt flera veckor framöver.

Det går det här också. Det är faktiskt ganska trevligt. Det är tom rätt skönt ;-)

Ni kanske brukar ha det så här? Annars rekommenderar jag er att prova - alltid upplever man något nytt när saker å ting går lite långsammare!
Kramar Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar