tisdag 12 februari 2013

Gurkmeja, here I come!



I förra veckan fick jag en tidning av en kollega; "Holone - gör modern hjärnforskning till livskonst". Det är en tidning som inriktar sig på forskning om kognitiv neurovetenskap och skriver om det på ett populärvetenskapligt sätt - nästan så man faktiskt förstår vad de menar ;-) En artikel handlar om "Mood Food" Att maten vi äter påverkar oss hur vi mår, ja det vet ju alla sen länge, men oftast mest med fokus på midjemått, kilo på vågen eller åderförkalkning. Här lyfter man fram att forskningen visar att maten även påverkar hur vi tänker och känner!
Det som gjorde störst intryck på mina barn när jag refererade detta vid matbordet vid söndagmiddan var testet med råttor som fick sockerdricka! De fick sötat dricksvatten motsvarande två burkar läsk om dan under sex veckor och därefter konstaterades att deras förmåga att tänka klart och minnas, starkt hade försämrats! Plötsligt var barnen inte alls lika intresserade av att tömma läskflaskorna som var kvar från lördagen...
Däremot gurkmeja och grönt te är ett par av de starkaste kandidaterna till "mood food". Återigen råttest, men dessa visar att symtom på stress och depression minskar och de blir smartare :-) Vilken tur att jag redan dricker massor av grönt Long Jing te direktimporterat från Kina!
För många år sen var jag till en naturläkare och fick en speciell kosthållning under en sommar. En av de tillskott den innehöll var 1 tsk gurkmeja om dan. Har ni provat äta gurkmeja i större mängder än lite krydda i maten? Det är ett strävt pulver som inte smakar gott och mitt enda sätt att få i mig det var utblandat i nån form av fil eller youghurt - jag har inte precis längtat efter det sen dess.
Men som min man sa; "Ska vi ha gurkmeja i all mat nu? Det brukar ju va så när du hittar nåt nytt." Men nä, riktigt så fanatisk har jag väl inte tänkt mig ;-) Vi kan väl börja med några indiska grytor - Är det nån som har några bra recept?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar