fredag 21 september 2012

Att vara snäll mot sig själv


Vilken fantastiskt skön dag det kan bli när man verkligen lyssnar på den inre rösten och gör det man verkligen behöver göra just idag!
I morses, halv 7, satt jag på cykeln in till stan för ett morgonpass Yoga. Kroppen var seg å motvillig, men övningarna var ändå sköna och jag förmådde att göra det på ett snällt sätt utifrån min kropp - inte försöka knevla in den i svåra postitioner och att faktiskt ta en extra vila mitt i. Jag var varken pigg eller alert när jag kom ut i regnet, men Lugn "just så här mår jag idag, varken mer eller mindre". Dessutom var jag nöjd över att jag kollat väderprognosen, som stämde väldigt bra ;-) regnet vräkte ner! Men som en sann seglare vet man hur man klär sig mot väta, å dessutom vet man att det är inte värre än att det torkar :-)
Förmiddagen tillbringades sedan med en väninna på stans anrika konditori. Där satt vi flera timmar å pratade om livets väsentligheter; alltså det som är riktigt viktigt - utan att jag gick igång, utan att hjärnan kokade i hopp om att lösa världsproblemen eller något annat intressant som den alltför ofta tråcklar in sig i.

Förutom en mycket skön känsla tog jag med ett radiotips med mig hem som jag sedan lyssnade på.
”Du sökte en människa, du köpte en vara, du är besviken.” En slutsats P1s reporter gör av den västerländska människans situation när hon läst Nina Björks bok Lyckliga i alla sina dagar. Den slutliga sammanfattningen blir iallafall mer hoppfull; ”Vi ska vara rädda om vår längtan, våra drömmar och vi måste tro att människans värde är större än penningens.”

Man måste ju börja någonstanns - alltså med sig själv och sin egen vardag utifrån de faktiska värderingarna, inte utifrån att låta sig värderas enbart utifrån plånbokens storlek.  Har marknaden och tillväxten ett högre värde än människorna?


Väl hemma igen kunde jag dessutom njuta av att en manlig RUT varit på besök och det finns alla möjligheter för familjen att gå en lugn å skön helg tillmötes!

Veckans uppstimmade hjärna har nu lugnat ner sig :-)
och jag tänder mysiga ljus inne i höstrusket

Ha en skön helg!
/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar