torsdag 17 maj 2012

Maj - årets underbaraste månad

Maj och december är årets härligaste, roligaste och mest hektiska tid! På senare år har jag försökt planera lite i förväg - vad vill och behöver jag göra, vad ska INTE göras (eftersom tiden inte kommer räcka till till allt jag skulle vilja göra) och vart finns utrymmet att bara NJUTA? Men ändå är det ofta så att dessa tider bara ramlar över en...
Ett tydligt tecken på att det är lite mycket är att jag inte hinner skriva ner mina tankar i bloggen :-) märker annars att det är ett bra ställe att bearbeta alla mina funderingar, speciellt i förändringstider!
Sedan ungefär en månad jobbar jag halvtid. Det känns bra, jag orkar att vara där, men jag är långt ifrån "presterande" på halvtid. Att hitta ett nytt sätt att lösa kniviga livsfrågor hos människor som lider och söker min hjälp utan att det tar för mycket energi av mig, den frågan har jag inte hittat ett bra sätt att lösa ännu... Att hitta ett vettigt sätt att göra saker mindre noggrant osv - att helt enkelt vara lite mer LAT är inte riktigt min grej,men jag övar :-)
En mer lat Pernilla har de fått se i segelklubben. Jag försöker vara deltagande i de aktiviteter som sker, så väl vanlig onsdagsträning, som städdag eller stort arrangemang på stadens centrumnära sjö, MEN jag tränar på att göra minsta möjliga! Det känns inte alltid helt bekvämt, men det går ganska bra faktiskt. Att börja med att tänka igenom hur behöver jag göra i den här situationen för att det ska fungera för mig och sedan följa det så gott det går. Dessutom är kompisarna i segelklubben så himla sköna och vi har det gott ihop, även när jag är "lat" :-)

Jag har samlat en massa tankar som jag skulle vilja skriva ner om svårigheter och lösningar under den här perioden, vi får se om de blir nerskrivna längre fram när orken och tiden räcker lite bättre till?
Plommonträdet har både hunnit knoppats, blomma
 och strö sina vita blad runt sig som en vacker matta
Ha det gott i den sköna Maj och glöm inte att NJUTA!
/Pernilla

2 kommentarer:

  1. Hej Kompis!
    Vad skönt att höra att du kan unna dig att dämpa tempot:) Håller med om att maj är härligastetiden på året! Vi har student i år - känns spännande och roligt! Må så gott och hälsa familjen! Kram!
    /Inger i Söderhamn Ps. Kul idé med blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kära Inger! Kul att du läser min blogg! Jag har faktiskt blivit mycket bättre på att unna mig att njuta;-) Att njuta av de stora barnen är en del - otroligt att det redan är dax för student! Många kramar till hela familjen

      Radera